Handige SEA tips in het nieuwe jaar.

2020 was voor veel industrieën een moeilijk jaar, maar voor de B2B-industrie bleef de vraag sterk. De budgetten voor betaald zoeken namen in veel gevallen toe, omdat B2B-bedrijven meer investeerden in digitale marketing. Het einde van het eerste kwartaal had een negatieve invloed op de prestaties, maar in het tweede kwartaal begonnen de zaken te normaliseren, en de rest van het jaar observeerden we de gebruikelijke seizoensinvloeden.

Naast de pandemie verraste Google ons ook met een paar zoekmachine marketing wijzigingen: een bijgewerkt zoekopdrachtrapport, nieuwe advertentie-extensies en nieuwe doelgroeptargeting, om er maar een paar te noemen. Al dergelijke veranderingen dwongen adverteerders om hun SEM-strategieën en -tactieken aan te passen om hun ROI te behouden of te vergroten.

Gezien de grote concurrentie in de B2B-ruimte, moeten adverteerders zich onderscheiden om de aandacht van hun doelgroep te trekken en de vraag te stimuleren. B2B-adverteerders testen en investeren in verschillende campagnetypen naast de traditionele zoek- en display-campagnes. B2B-adverteerders zien goede prestaties met discovery-campagnes – met een hogere CTR dan display-advertenties en een efficiëntere CPL dan zoeken – dus we verwachten dat ze hun investering in dit campagnetype in 2021 zullen verhogen.

Snelle tip

Wees geduldig bij het lanceren van Discovery-campagnes. Laat ze een paar weken draaien zonder wijzigingen aan te brengen, aangezien het biedalgoritme tijdens die periode leert en je fluctuaties in alle statistieken zult zien. Daarna kunt u prioriteit geven aan de doelgroepen die goed presteren. Prestaties verbeteren consistent na 4-5 weken lancering.

DSA-campagnes zullen nog populairder worden bij B2B-adverteerders na de wijzigingen die Google in september 2020 heeft aangebracht in het zoekopdrachtrapport. Nu het rapport alleen termen bevat waarnaar een aanzienlijk aantal gebruikers heeft gezocht, en waarbij adverteerders hun zichtbaarheid verliezen in zoekwoorden met een laag volume die verkeer genereren en leads kunnen genereren, bieden DSA-campagnes een efficiënte manier om nieuwe zoekwoorden te vinden. Hun rapporten over zoekopdrachten kunnen hiaten in de zoekwoorddekking aan het licht brengen. DSA kan uw bestaande zoekcampagnes aanvullen en de CTR, CPC en ROAS verbeteren.

Snelle tip

Voor leadgeneratie-accounts met strikte lead- en CPL-doelen, maakt afzonderlijke campagnes voor DSA, zodat je meer controle heeft over het budget. Begin met het targeten van jouw zoekmachine marketing bestemmingspagina’s, zodat je enige controle hebt over mogelijke vragen en koppen met betrekking op de zoekmachinemarketing.