Hoe een prijsvechter een bedrijf van wereldformaat werd

Ryanair

Budget vliegen is niet altijd oncomfortabel
Iedereen die wel eens een vliegreis heeft geboekt weet het. Ga je met een budgetmaatschappij vliegen, dan zal je concessies moeten doen aan je reiscomfort. De toestellen zijn doorgaans net wat gammeler dan die van de dure vliegmaatschappijen en het personeel is kortaf. De service van tevoren is karig en op het vliegveld weet je al helemaal niet waar je aan toe bent. Dit is het algemeen geldende beeld en helaas zorgt de matige service van veel budgetmaatschappijen ervoor dat dit beeld in stand wordt gehouden. Gelukkig is daar één prijsvechter die de reiziger nog altijd voorop stelt in zijn beleid. De klant is koning en je vliegt nog altijd met een vorstelijk comfort. De prijzen worden echter lager gehouden en daardoor is dit bedrijf extra aantrekkelijk. We hebben het over een prijsvechter die ooit kopje onder dreigde te gaan in een zee van prijsvechters maar die zich heeft opgewerkt tot een bedrijf van wereldformaat; Ryanair.

Wat is het geheim
Wie een reis gaat boeken zal doorgaans kijken op prijsvergelijkingssites. Deze vliegmaatschappij komt doorgaans bij de topresultaten naar boven. Je boekt een vlucht tegen een laag tarief terwijl je weinig transfers hebt tijdens je reis. De toestellen zijn geen gammele rammelkasten en het personeel is vriendelijk en uiterst attent. Je vraagt je af hoe een dergelijke budgetmaatschappij dan aan van die lage prijzen kan komen. Je gaat op zoek naar het addertje onder het gras, en wie een reis bij deze maatschappij gaat boeken komt achter hun geheim. Het geheim is namelijk de klantenservice. Dit is een punt waar veel budgetmaatschappijen de mist in gaan. Budgetmaatschappijen verzuimen namelijk om hun klanten te helpen op het gebied van service. Je boekt een reis en wanneer het geld eenmaal binnen is krijg je een keer een mail om wat zaken te regelen. Verder gaat de service niet, en dat is waardoor budgetmaatschappijen hun slechte naam krijgen. De aanbieder Ryanair heeft het wat dit betreft anders geregeld.

Ryanair

Een klantenservice die verder gaat dan de boeking
Boek jij bij deze prijsvechter een reis, dan ben je uiteraard nog niet klaar met het maken van je reservering. Je wil immers een compleet pakket aan diensten hebben. Om die diensten aan te bieden zou je een enorm callcenter verwachten met een overvloed aan telefonisten die jou te woord kunnen staan. Dat callcenter hanteert openingstijden tijdens lokale kantooruren en het heeft lange wachttijden. Deze prijsvechter heeft het wat dat betreft echter handiger aangepakt. Hun website voorziet jou van alle informatie die je nodig hebt om je reis te kunnen boeken. Bovendien is er voor gevallen waarin echt persoonlijk contact nodig is een telefoonnummer beschikbaar. Jouw reis verloopt net zo aangenaam als bij een dure vliegmaatschappij, tegen de aantrekkelijke prijs van een prijsvechter. Zo aangenaam kan vliegen zijn.